Tekst af KanalFrederikshavn

– Vi er meget tilfredse. Vi havde ikke forventet, at der kom så mange tilskuere, siger en yderst tilfreds Kim Stubbergaard Reese, formand for Frederikshavn Golfklub.

Bunker-konkurrencen på Palmestranden dannede optakt til “Frederikshavn Challenge – Presented by HESSEL”, som spilles i Frederikshavn fra torsdag til søndag med deltagelse af 156 spillere fra 25 nationer, der kæmper om en samlet præmiesum på 1,9 millioner kroner.

Der var også penge på højkant hos de ni professionelle deltagere på Palmestanden. Frederikshavn Maritime Erhvervspark og Kanal Frederikshavn sørgede for en førstepræmie på 2.500 euro (godt 18.100 kroner).

Finalen blev et opgør mellem Lasse Jensen, The Scandinavian Golf Club, og John Axelsen, Smørum GK. Førstnævnte vandt, og det var tydeligt, at sejren betød noget for den tidligere Europa Tour-spiller.

– Der var jo penge på højkant, og vi er alle store konkurrence-mennesker, så jeg er glad for, at det blev mig, der løb af sted med pengene. Jeg var ellers meget nervøs inden. Der stod jo mange mennesker, smilte Lasse Jensen.

Ud over de mange tilskuere var der også internationale tv-folk på Palmestranden, som producerede billeder, der i bedste fald kommer med, når der verden over skal vises højdepunkter fra denne uges historiske turnering i Frederikshavn. Det er første gang nogensinde, at der afvikles en Challenge Tour-turnering i Vendsyssel.

– Det er sjovt og anderledes. Vi er her også for at promovere turneringen og Palmestranden i Frederikshavn, og måske er der folk på stranden, som aldrig har spillet golf, der nu har fået lyst til at prøve det, siger Lasse Jensen.

Der blev også afviklet en konkurrence for “almindelige golfspillere”, altså amatører. Her kostede det 50 kroner at slå tre bolde. Pengene gik til KidsAid. Tove Varmløse Malmberg vandt. Førstepræmien var fire greenfee-billetter til HimmerLand.

– Jeg kan ellers ikke spille golf, grinte den glade vinder.

Et halvt hundrede personer deltog i amatør-konkurrencen, hvor det ligesom hos de professionelle handlede om at slå bolden tættest på flaget fra 30 meters afstand.