Den 21-årige tysker Freddy Schott vandt turneringen i Frederikshavn. Han førte til fra start til slut, og i sin vindertale takkede han både Frederikshavn Golfklub, banepersonalet og tilskuerne. Med sejren fulgte 40.000 euro (cirka 298.000 kroner).

Resten af artiklen er hentet fra Golf.dk – LÆS DEN HER

Under søndagens finalerunde ved Frederikshavn Challenge – Presented by HESSEL nåede Frederik Kjettrup for en stund at halvvere afstanden op til spillemakkeren Freddy Schott til tre slag, men i sidste ende var der ingen, som kunne true tyskeren.

Måske lå det i kortene, at landsholdsspilleren Frederik Kjettrup skulle blive bedste dansker og at Schott skulle vinde i Frederikshavn Golfklub. I den 21-årige tyskers pas står der ikke Freddy men derimod Frederik.

På den anden side havde navnesammenfaldet måske meget lidt at gøre med udfaldet. Schott kom til Nordjylland med en kavalkade af topresultater. I sine seneste syv turneringer var han ikke sluttet dårligere end en 16. plads, men til gengæld havde han aldrig prøvet at vinde på challengetouren.

Det har han nu. I løbet af turneringens 54 første huller indkasserede Schott kun to bogeys, og det bundsolide spil gav et forspring på fire slag ned til Vitor Lopes på andenpladsen. Finalerunden forløb ikke helt ligeså problemfrit for spilleren fra Düsseldorf. Schott løb både ind i en doublebogey og tre bogeys og gik banen i 73 slag, +1.

Det blev til en totalscore i -17 for ugen, tre slag bedre end landsmanden Nick Bachem (69) og nummer to på Nordic Leagues Road to Europa, svenske Simon Forsström (66).

Med sejren rykker Schott hele vejen fra nummer 11 til førstepladsen på challengetourens pengeliste, Road to Mallorca. Med 115.600 point fører han med omkring 3.600 point ned til Oliver Hundebøll på tredjepladsen. Jens Dantorp er på andenpladsen få hundrede point foran silkeborgenseren.

I førerbolden satte Kjettrup fra Brønderslev et angreb ind med eagle på tredje hul. Han var tilbage i par, da han tog hul på turneringens sidste ni huller, og det endte med en finale i 73 slag, +1, efter en vild afslutning med to doublebogeys og tre birdies på de sidste fem huller.

Det gav Kjettrup en delt ottendeplads i -11, seks slag fra vinderscoren.

Det var netop fra ottendepladsen, at Oliver Hundebøll gik ind til finalerunden, men en 76’er kostede et fald i tabellen til en delt 31. plads med blandt andre Jeppe Kristian Andersen. I stedet blev August Thor Høst næstbedste dansker. En afsluttende 68’er bragte fynboen frem til 24. pladsen i -5.

Ni ud af 23 danske deltagere klarede cuttet.