Af Mogens Nyeng Hansen

Det er med sorg, jeg hørte, at min ven Søren Lauritsen er afgået ved døden 2. september 2021. Søren var en ildsjæl, initiativrig og aktiv person.

Jeg har kendt Søren i mange år, helt tilbage da Bente og Søren
boede i Understed.

Søren er fra en god årgang, 1948. Han startede som 10-årig med at spille ishockey i Herning, og allerede som 11-årig debuterede Søren på Hernings 2 divisionshold og spillede i Herning indtil 1973. Søren var på den tid betegnet som en af landets bedste ishockeyspillere. Han spillede 50 landskampe for Danmark.

Søren rejste i 1973 til Åstorp ved Helsingborg og spillede professionel der to sæsoner, hvorefter han rejste til Frederikshavn som træner. Fra sæsonen 1976/77 blev han
spillende træner i klubben. Under Sørens ledelse og hans erfaring blev der indført en langt mere professionel holding til ishockeysporten i FIK.

Søren var i sine unge dage ungdomslandstræner. Han har været i FIK’s bestyrelse flere gange og har også været træner for førsteholdet i Herning.

Jeg samarbejdede med Søren om Vita Örn i forbindelse med Tordenskioldsdagene, hvor vi (FIK, Frederikshavn Fox og FfI Fodbold) tjente en dejlig pose penge.

Søren var om sig og var med til at drive vandrerhjemmet, sammen med sin kone, Bente. Han var medindehaver af Sæby Strand Camping, senere Svalereden Camping. I 1988
byggede Søren Aktivitel på Knivholt (i dag lejet ud til Frederikshavn Friksole), som han solgte i 2009.  Han købte Restaurant Hyttefadet på havnen og blev senere forstander på Sundhedshøjskolen Diget i Ålbæk.

Søren Lauritsen var også personen, som stod bag Frederikshavn Golf Klub. I 1994 blev det første spadestik taget. Søren arbejdede hårdt for, at vi i Frederikshavn skulle have en golfbane til gavn for turismen og erhvervslivet og selvfølgelig borgerne.

Der blev arbejdet hårdt, sammen med banearkitekt Lasse Andreasson, for, at banen skulle være klar til august 1995. Det blev den, og i dag kan jeg og mange af min klubs medlemmer nyde godt af det.

Søren Lauritsen har selvfølgelig medlems nr. 1. I de senere år har jeg haft fornøjelsen at spille golf med Søren i Malaga i Spanien og i Belek i Tyrkiet, hvor vi var et par gange.

På flyet undervejs til Tyrkiet kom jeg i tale med en kvinde, som også var på vej ned at spille golf. Hun fortalte, hun kom fra Herning. “Sjovt, vi har også en gut med fra Herning. Han hedder Søren og har spillet ishockey i Herning”, sagde jeg. Hun blev helt begejstret over, at Søren var med. Han var stadig berømt i Herning for sin ishockey. Det var i 2016, så det er trods alt et par dage siden, Søren gjorde sig i Herning.

Jo, vi må sige farvel til en kendt, initiativrig og kreativ person, som vil blive savnet.

Ære være Sørens minde.